독서 어려움에 대한 지도방법 - 오류를 고발한다!
Understanding what you've read is the goal of reading. But too often, struggling readers get interventions that focus on basic skills in isolation, rather than on reading connected text for meaning. This common misuse of intervention time often arises from a grave misinterpretation of what we know about reading difficulties. The findings from brain research align well with what we've learned from studies of reading interventions. Regardless of their focus, target population, or publisher, interventions that accelerate reading development routinely devote at least two-thirds of their time to reading and rereading rather than isolated or contrived skill practice (Allington, 2011). These findings have been consistent for the last 50 years-yet the typical reading intervention used in schools today has struggling readers spending the bulk of their time on tasks other than reading and rereading actual texts.
독서의 목표는 읽은 책의 내용을 이해하는 것이다. 그런데 문제는 책 읽기에 어려움을 겪는 아이에게 의미파악을 위해 관련 내용을 더 읽게 하기 보다는, 기초적인 독서기술 (reading skill)만 따로 떼서 중점적으로 가르친다는 점이다. 독서에 어려움을 겪고 있는 학습자들에 대한 이런 잘못된 개입(intervention)은 종종 독서의 어려움의 원인을 대단히 잘못 해석하고 있기 때문이다. 뇌 연구에서 찾아낸 결과는 독서에 어려움을 겪는 아이들에 대한 개입 프로그램에 관한 연구 내용과 일치한다. 독서 능력을 향상 시키는 개입방법은 독서기술만 인위적으로 따로 떼서 가르치기보다, 개입의 목표, 대상, 출판물에 관계없이 일반적으로 개입 시간 중 최소한 3분의 2 이상을 이해하기 어려운 부분을 읽고 또 읽는데 사용하는 것이다. (Allington, 2011) 적어도 50년 이상 독서개입(reading intervention)에 관한 연구들이 변함이 이 같은 내용을 밝히고 있지만, 오늘날 학교에서 사용되는 전형적인 독서개입의 방법은 이해가 힘든 부분을 다시 읽도록 하기보다 독서 방법을 가르치는 데 많은 시간을 보내고 있다. |
* grave: 중대한, 심각한 * misuse: 오용 * misinterpretation: 오해, 오역 * accerlerate: 촉진시키다 * contrived: 인위적인, 부자연스러운 * consistent: 일치하는 |
'가장 좋은 읽기 기술은 많이 읽는 것이다!' 이는 독서지도와 관련된 불후의 명언입니다. 영문법 지도도 마찬가지입니다. 주어와 동사, 목적어 등의 문장 성분 분석에 많은 시간을 쓰는 방식은 좋은 영문법 지도법이 아닙니다. 특히 초급수준의 학습자에게 특히 그렇습니다. 그럴 시간에 자신이 흥미있어 하는 내용을 많이 읽거나 듣는 것이 훨씬 더 실속이 있습니다. 독해기술이나 영문법을 명시적으로 가르치고 배우는 일은 영어에 감이 잡힌 중급 이상의 학습자들에게나 의미가 있습니다. 책읽기는 이렇게 중요합니다. The more you read, the better you read. The better you read, the more you want to read. The more you read, the better you do academically. The better you do academically, the more education you get. The more education you get, the better job you get. The better your job, the more money you earn. The more money you earn, the healthier you'll be, the longer you'll live, and the happier you'll
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