영어 교실

잃어버린 삶, 잃어버린 감각...(learningconstraintsmodern culture)

이산저산구름 2011. 9. 16. 16:38

 

잃어버린 삶, 잃어버린 감각...

Top 7 constraints to learning in our modern culture
1. We don't allow ourselves (and society doesn't allow us) enough time for wonder.
2. Our lives are too organized and too scheduled to allow serendipitous experiences and hence serendipitous learning. 
3. We have 'desensitized' ourselves - we process everything mainly with our left brain, so we no longer really see, really hear, really smell, really taste, really feel.
4. We get too much of our life experience second-hand (from books &movies, and online). 
5. We don't do anything together anymore.
6. Everything about the current Western educational system impedes and discourages learning.
7. The media have addicted themselves, and us, to facts rather than meaning.
-David Wilcox
		


현대 문화가 초래한 배움의 7가지 제약
1. 우리는 호기심과 경외심을 가질 여유를 잃었다. 사회도 마찬가지다.
2. 우리의 삶은 너무나 조직적이고 계획적이어서 뜻밖의 경험과 뜻밖의 배움을 만날 기회가 없다.
3. 우리는 중요한 감각을 잃었다 - 우리는 지나치게 좌뇌만 사용해왔다. 그래서 더 이상 진정으로 보고, 듣고, 냄새 맡고, 맛보고, 느끼지 못한다.
4. 우리는 지나칠 만큼 책과 영화, 그리고 인터넷을 통과 같은 간접적 경험을 통해 살아가고 있다.
5. 우리는 어떤 일도 더 이상 함께 하지 않는다.
6. 현재의 서양 교육 체계의 모든 것은 진정한 배움을 방해하고 배움을 싫어하게 만든다.
7. 미디어를 통해 우리는 '의미'보다는 '사실'에 지나치게 중독되어 있다.
* serendipitous: 뜻밖의
* desensitize: 둔감하게 하다
* impede: 지연시키다, 방해하다
* 번역: 장성은 * 감수: 이찬승




섬뜩하기까지 하지만 사실입니다. 현대 사회와 문화에 대한 통렬한 비판이며 성찰입니다. 가끔씩 개인적으로 농경사회로 돌아가고 싶은 충동이 일기도 합니다. 인류문명의 위기며 삶의 위기입니다. 잃어버린 삶, 잃어버린 감각, 잃어버린 교육, 잃어버린 의미를 우리는 어떻게 되찾을 수 있을까요?